شایع‌ترین علل ریزش مو
نوشته شده توسط : اینفو

شایع‌ترین شکل ریزش مو در قالب الگویی قابل پیش بینی رخ می‌دهد. و ریزش مو با الگویی مشخص وقتی رخ می‌دهد که سیکل طبیعی مو تغییر یابد.بیشترین علّت ریزش مو در قالب الگویی مشخص ارثی بوده و از پدر و مادر منتقل می‌گردد. ریزش موی ارثی به آهستگی شروع شده و بتدریج بدتر می‌گردد. ریزش موی ارثی در مردان شایعتر است، اما در زنان هم شایع می‌باشد ولی کمتر بروز می‌نماید. مردها اغلب دچار ریزش مو در منطقه بالایی موها ویا بالا رفتن خط رویش مو می‌گردند، اما خانم‌ها غالباً کم پشت شدن کلی موها را در سر تجربه می‌نمایند و با گذشت زمان شیوع و درجه طاسی سر افزایش می‌یابد. دلایل زیادی توسط عوام در مورد علل ریزش مو مطرح می‌شود مانند: طبع گرم مردانه، گردش خون زیادتر از معمول در سر، گردش خون ناکافی در سر، پوشیدن کلاه، برس کردن زیاد، برس کردن کم، پوست سر کثیف، پوست چرب، شوره سر سفت، اکسیژن ناکافی برای فولیکول‌های مو، تغذیه ناکافی یا نامناسب و .

 تاثیرات ریزش مو

در حالی که این مطلب درست است که دلایل زیادی همانند بیماری‌های مختلف، داروهای مختلف، ویا حتی استرس و ……….  برای ریزش مو مطرح شده است، اما بیشتر کسانی که از ریزش مو رنج می‌برند این مسئله را به صورت ساده از والدین خود به ارث برده‌اند و بیشترین علّت ریزش مو ارثی می‌باشد. در سن ۲۵سالگی حدود ۲۰% مردان علائمی از ریزش مو دارند ولی در سن ۶۰ سالگی این درصد به حدود ۷۵ درصد می‌رسد.

گرچه مکانیسم ژنتیک اصلی ریزش مو کاملاً شناخته نشده است، اما می‌دانیم در افراد دچار ریزش موی ارثی، فولیکول‌های مو به صورت ژنتیکی به هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون یا به اختصار DHT حساس‌تر می‌باشند. DHT  از تستوسترون ساخته می‌شود، در حالی که آقایان پس از بلوغ درجات بالاتری از هورمون‌های آندروژن را در خون خود دارند. خانم‌ها نیز درجاتی از تستوسترون وDHT را در خون خود دارند. همانندآقایان خانم‌هایی نیز که دچار ریزش مومی‌گردند فولیکول‌های موهایشان نسبت به DHT حساس‌تر می‌باشد.بعضی از داروهای حفظ کننده مو روی تبدیل تستوسترون به DHT  اثر می‌گذارد و بعضی دیگر مکان‌های گیرنده را روی فولیکول موها اشغال می‌کنند تا DHT کمتر اثر نماید.

علل ریزش مو

در آقایان دچار ریزش موی ارثی، فولیکول‌های مویی که به DHT حساس هستند بیشتر در منطقه شقیقه‌ها، خط رویش مو و تاج سر واقع شده‌اند و در خانم‌های دچار ریزش مو، فولیکول‌های حساس به DHT در منطقه وسیع‌تری پخش شده‌اند و وضعیت ریزش موها کمتر مشخص است. اغلب کم پشت شدن کلی موهای سر مشاهده می‌شود که این کم پشت شدن در کناره‌‌ها و پشت سر کمتر می‌باشد.

پس DHT  بر فولیکول‌های موی حساس به دو گونه اثر می‌کند: اولاً این هورمون سیکل رشد طبیعی موها را کوتاه می‌کند و باعث پیری زودرس موها می‌شود و دوّم آنکه باعث مینیاتوری شدن فولیکول‌های مو می‌گردد. نتیجه این اثر موهای کوتاه‌تر، موهای نازکتر و باپیگمان کمتر ونهایتاً موهای کمتر می‌باشد.

در اینجا این سوال مطرح می‌شود، که اگر قرار است فولیکول‌های مو به هورمون DHT حساس باشند پس فلسفه پیوند موی طبیعی چیست؟ در جواب باید گفت که در بیشتر افراد با ریزش موی ارثی چه آقایان و چه خانمها، فولیکول‌های مو در قسمت جلوی موها و بالای سر به هورمون DHT حساس هستند و فولیکول موها در منطقه کناری و پشتی موها خیلی از هورمونDHT  تاثیرپذیر نیستند. این فولیکول‌های موی مقاوم به هورمون DHT در کناره‌ها و پشت سر هستند که برداشته شده و در طی جراحی پیوند مو به مناطق کناری و بالایی مو منتقل می‌گردند.

لیزر موهای زاید در اصفهان





:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 شهريور 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: